Nutrimuscle Forum : Mobile & Tablette

Quelle efficacité des lunettes anti-lumière bleue en soirée?

Actualités sport, fitness & musculation, vidéos des pros, études scientifiques. Discutez avec la communauté Nutrimuscle et partagez votre expérience...

Modérateurs: Nutrimuscle-Conseils, Nutrimuscle-Diététique

Quelle efficacité des lunettes anti-lumière bleue en soirée?

Messagepar Nutrimuscle-Conseils » 28 Aoû 2021 13:47

Evening wear of blue-blocking glasses for sleep and mood disorders: a systematic review
Landon Hester, Chronobiology International, Volume 38, Issue 10, October 2021 Pages 1375-1383

Blue-blocking glasses, also known as amber glasses, are plastic glasses that primarily block blue light. Blue-blocking glasses have been studied as a sleep intervention for insomnia, delayed sleep-phase disorder, shift work, jet lag, and nonpathologic sleep improvement. Blue-blocking glasses have also been studied as a treatment for bipolar disorder, major depression, and postpartum depression. Blue-blocking glasses improve sleep by inducing dim-light melatonin onset by reducing activation of intrinsically photosensitive retinal ganglion cells (ipRGCs) which are most sensitive to blue light and are a major input for circadian regulation; their mechanism for mood regulation is unclear but may be similar to that of dark therapy for bipolar disorder where patients are kept in darkness for an extended period every night.

A systematic search of the scientific literature identified a total of 29 experimental publications involving evening wear of blue-blocking glasses for sleep or mood disorders. These consisted of 16 randomized controlled trials (RCTs) published in journals with a total of 453 patients, 5 uncontrolled trials, 1 case series, 1 case study, and 6 abstracts from conference proceedings. Only 1 case study and 1 RCT were for acutely manic patients but both found substantial decreases in manic symptoms with the use of blue-blocking glasses; these give preliminary clinical evidence of efficacy that makes blue-blocking glasses a high-yield intervention to study for bipolar disorder. Findings in the 3 publications for major depression and postpartum depression were heterogeneous and conflicting as to their efficacy.

Out of the 24 publications focusing on sleep, there was substantial evidence for blue-blocking glasses being a successful intervention for reducing sleep onset latency in patients with sleep disorders, jet lag, or variable shift work schedules. Given the well-established biological mechanism and clinical research showing that blue-blocking glasses are effective for inducing sleep, they are a viable intervention to recommend to patients with insomnia or a delayed sleep phase.
Avatar de l’utilisateur
Nutrimuscle-Conseils
Forum Admin
 
Messages: 54403
Inscription: 11 Sep 2008 19:11

Re: Quelle efficacité des lunettes anti-lumière bleue en soi

Messagepar PaybackMan » 30 Aoû 2021 09:30

Mes lunettes "jaunes" me semble efficace. Mais c'est pas facile à dire.

Il également possible de configurer Windows pour diminuer la lumière bleu. Certain écrans le permettent également.
Dans ce cas il ne semble pas nécessaire d'avoir ce genre de lunette. Cependant n'importe quelle paire de lunettes (pas jaunes) a l'avantage de diminuer la sécheresse oculaire devant l'écran.

Pour ma part j'essai de prendre un peu de lumière bleu le matin. Je ne met plus les lunette de soleil en voiture le matin. Puis je limite le reste de la journée.

Reste la question de la lumière rouge pour le soir. Et peut être même pas que pour le soir. L'investissement dans une lampe est-elle efficace ? Je ne serai pas dire si l'argumentaire est purement commerciale ou si certain se sentent mieux à l'utilisation.
Avatar de l’utilisateur
PaybackMan
 
Messages: 22
Inscription: 28 Avr 2020 15:55


Retourner vers Actualités, vidéos, études scientifiques

Qui est en ligne

Utilisateurs parcourant ce forum: Aucun utilisateur enregistré et 6 invités